-
Noho One przy Karolkowej.
Stateczność ścian obudowy wykopu można zapewnić stosując kilka rozwiązań. Bardzo popularne jest wspieranie ścian rozporami sięgającymi z jednej strony wykopu na drugą. Po wykonaniu podziemnej części budowli rozpory są demontowane. Ten rodzaj zabezpieczeń utrudnia prace budowlane. Ścianę można utrzymać za pomocą kotew gruntowych, ale kotwy sięgają na działkę sąsiada, który musi wydać zgodę na ich zastosowanie. Nie zawsze jest to możliwe. Kolejnym sposobem zapewnienia stateczności obudowy wykopu jest wykonanie przypór gruntowych. Ta technologia została zastosowana na budowie NOHO One przy ulicy Karolkowej.
-
Centralny Port Komunikacyjny
Dużo emocji wzbudza projekt budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Przerwane w czasie zmiany rządu prace w zeszłym roku zostały wznowione. Na początku stycznia 2025 roku wojewoda mazowiecki wydał decyzję lokalizacyjną dla inwestycji Centralny Port Komunikacyjny. Obejmuje ona część lotniskową, drogową i kolejową. Decyzja umożliwia spółce CPK składanie wniosków o pozwolenie na budowę.
-
Metro 3 linia
Jeszcze trwa na Bemowie budowa ostatnich stacji drugiej linii metra, a już opracowane zostały dokumentacje geologiczno – inżynierskie i hydrogeologiczne na projektowanej trzeciej linii. Początkową stację jest już istniejąca Stadion Narodowy. Na tej stacji możemy zobaczyć peron planowanej linii. Znajduje się on przy wschodniej ścianie stacji. Kolejny przystanek Dworzec Wschodni umożliwi wygodny przejazd kolejką pasażerom, którzy przybędą na stację dalekobieżnymi i podmiejskimi pociągami. Pierwszy odcinek zakończy się przy ulicy Generała Tadeusza Bora Komorowskiego. W przyszłości linia zostanie przedłużona na Mokotów. Aby dotrzeć do tej dzielnicy konieczne będzie wybudowanie nowego mostu na Wiśle.
-
Modern Mokotów
Znikają z terenu przy ulicy Wołoskiej biurowce, które powstały w latach 90 w miejscu zabudowań Służewca Przemysłowego. Geotest w 1998 roku rozpoczął badania na terenie obecnej galerii handlowej Westfield. Trudno sobie wyobrazić jak wyglądał ten teren przed transformacją. Przy ulicy Samochodowej znajdowało się przedsiębiorstwo geodezyjne, w którym przez lata remontowaliśmy pierwszą w firmie wiertnicę zamontowaną na samochodzie UAZ. Po zachodniej stronie ulicy Wołoskiej rosną budynki inwestycji Modern Mokotów.
-
Uniwersytet Warszawski przy Bednarskiej.
Przy ulicy Dobrej w Warszawie naprzeciw wylotu ulicy Mariensztat rozpoczęła się budowa budynku naukowo – dydaktycznego dla Uniwersytetu Warszawskiego. Nowo projektowany obiekt będzie przylegał do zabytkowego budynku Łaźni Teodory. W podłożu panują złożone warunki wodno – gruntowe. Obok gruntów nasypowych o miąższości do 5.0 metrów występują także grunty organiczne. Trudne warunki gruntowe panują na terenie całego Mariensztatu, co widoczne jest na starych budynkach z mocno popękanymi ścianami. Przed wojną ulica Mariensztat dochodziła do Wisły, a po jej obu stronach znajdowała się zwarta zabudowa. Zabudowę kwartału przedstawiamy na załączonym planie.
-
LIXA
W naszych aktualnościach co i raz wracamy na Wolę i inwestycje, które pojawiają się w okolicach Ronda Daszyńskiego. W jednej z wypowiedzi architektów można przeczytać, że centrum Warszawy przesuwa się właśnie w tym kierunku. Trudno się nie zgodzić z taką tezą. Pisaliśmy o budowie Skylinera II, projekcie Towarowa 22, Vive, The Form, Noho One. Dziś o zakończonej inwestycji Yareal przy Kasprzaka LIXA. Dla Geotestu było to bardzo wymagające zadanie. Robiliśmy badania I odkrywki fundamentów, gdy jeszcze działały firmy w dawnej zabudowie.
-
Noho one
Trwa intensywna zabudowa terenów wokół Ronda Daszyńskiego. Zmienia się oblicze przemysłowej części Woli. Trwa budowa wieżowca Skyliner 2. Przy Towarowej powstaje nowe miasto w miejscu, gdzie znajdowały się budynki Domu Słowa Polskiego. Przyszedł czas na zmianę użytkowania terenu przy zbiegu Kasprzaka z ulicą Karolkową., w miejscu gdzie przez lata mieściły się zakłady farmaceutyczne. O tym projekcie piszemy w tej aktualności.
-
Pałac Kazanowskich
Pałac Kazanowskich znajdował się przy Krakowskim Przedmieściu nieopodal ulicy Bednarskiej. Powierzchnię terenu na tyłach pałacu wyrównano usypując nasyp gruntowy, którego stateczność utrzymywał mur ceglany. Palac nie przetrwał do dzisiejszych czasów ale mur zachowal się. Można do niego dotrzeć przez bramę wiodącą od ulicy Bednarskiej prowadzącą na teren Caritasu lub od podnóża, gdzie rozciąga się park i zabudowania Mariensztatu.
-
Port Praski - doki
To miejsce o niebywałym potencjale usytuowana w centrum Pragi, świetnie skomunikowane, z ważnymi obiektami w sąsiedztwie, połączone kładką pieszo - rowerową z Powiślem. Bulwarem wiślanym można szybko dojść do Starego Miasta. Gdy teren zostanie zagospodarowany, powstaną budynki, pasaże i bulwary, ogródki kawiarniane i przystanie będzie to jedno z najefektowniejszych miejsc w Warszawie.
-
Vademecum Inżyniera Budowlanego
6 marca 2025 roku odbyła się konferencja Vademecum Inżyniera Budowlanego. W Domu Technika NOT zebrali się specjaliści w dziedzinie geologii i geotechniki. Przeszło dziesięciu prelegentów przedstawiło ciekawe referaty dotyczące projektowania, wykonawstwa a także rozpoznania geologicznego. Dwa referaty poświęcone zostały awariom budowlanym. Przypomniano postać Krzysztofa Grzegorzewicza, który przez lata prezentował referaty zatytuowane "Bukiet czarnych kwiatów".