Aktualności

  • U architektów.

    Wykład w Mazowieckiej Okręgowej Izbie Architektów.

    Jakie dokumentacje geotechniczne są wymagane przy występowaniu o pozwolenie budowlane? Kiedy wykonuje się dokumentacje geologiczno - inżynierskie? Jak określić kategorię geotechniczną i rodzaj warunków gruntowych? Odpowiedzi na te pytania znalazły się w wykładzie wygłoszonym dla Mazowieckiej Okręgowej Izby Architektów.

  • Pokaz sprzętu

    Prezentacja piezometru.

    Po raz drugi w ośrodku Perła Leśna w Nadarzynie odbył się pokaz sprzętu geotechnicznego i do badań środowiskowych. Uczestniczyliśmy w obu pokazach i prezentujemy krótką relację z tych wydarzeń.

  • Dworzec Warszawa Zachodnia

    Dobiegają końca prace na terenie Dworca Zachodniego. Pasażerowie oczekują na pociągi na zadaszonych peronach, które łączy podziemne przejście i kładka o długości 450 metrów. Teren dworca i sąsiednie działki, na których wybudowane zostały budynki West Station to obszar, rynny szczęśliwicko – żoliborskiej wypełnionej gruntami organicznymi gytiami, torfami i namułami. Warunki bardzo trudne dla posadawiania obiektów budowlanych. Projekt budynków West Station powstał w pracowni FSP Arcus, geotechnikę przygotowała nasza pracownia. Wykonaliśmy badania także na potrzeby budowy dworca.

  • Odnaleziony szyb metra

    Odkrycie na budowie.

    Na początku lat pięćdziesiątych ubiegłego stulecia z wielką pompą rozpoczęto budowę metra w Warszawie. Ze względów strategicznych zaplanowano budowę tuneli i stacji na głębokości około 50 metrów ppt. Nie było to łatwe zadanie, bo na takiej głębokości zalegają nawodnione piaski znacznie utrudniające budowę. Praktycznie po dwóch latach ze względów ekonomicznych, ale też technicznych prace przerwano. Do naszych czasów pod ziemią pozostały szyby i fragmenty tuneli. Co i raz w wykopach odkrywane są pozostałości tamtej budowy. Geotest już kilkukrotnie pracował na terenie działań górników, którzy budowali metro. Ostatnio napotkaliśmy szyb przy ulicy Dobrej.

  • Metro w Rzymie

    Jedna z budowanych stacji znajdzie się przy Koloseum

    W Warszawie funkcjonują dwie linie metra. W planach jest budowa trzeciej, ale nie jest dokładnie znany termin rozpoczęcia budowy. W tej konkurencji wyprzedził nas Rzym, gdzie jeżdżą już pociągi trzeciej linii. Cała projektowana trasa nie jest jeszcze gotowa. Budowa utknęła w centrum miasta, gdzie natrafiono na antyczne budowle. Do pracy wkroczyli archeolodzy. Trzy projektowane stacje czekają na zakończenie ich działań.

  • Widoki Mokotów

    Widoki Mokotów od strony skarpy.

    Skarpa Warszawska wzdłuż ulicy Boryszewskiej ma bogatą historię budowlaną. W przeszłości znajdowały się tu dwa bazary. Jeden nieopodal ulicy Puławskiej i drugi u podnóża skarpy przy ulicy Ludowej. Ten przy Ludowej ożywiał się we wtorki i piątki kiedy przybywali rolnicy i sprzedawali swoje produkty prosto z furmanek. W końcu bazary zlikwidowano. Przy Ludowej powstały dwa budynki mieszkalne. Jeden projektu arch. Jerzego Bogusławskiego i drugi po przeciwnej stronie ulicy w miejscu bazaru. Projektantem tego drugiego był arch. Bogdan Kulczyński. O budowie przy Ludowej można przeczytać w artykule znajdującym się w Geotekście.

  • Noho One przy Karolkowej.

    Świat widoczny z dna wykopu.

    Stateczność ścian obudowy wykopu można zapewnić stosując kilka rozwiązań. Bardzo popularne jest wspieranie ścian rozporami sięgającymi z jednej strony wykopu na drugą. Po wykonaniu podziemnej części budowli rozpory są demontowane. Ten rodzaj zabezpieczeń utrudnia prace budowlane. Ścianę można utrzymać za pomocą kotew gruntowych, ale kotwy sięgają na działkę sąsiada, który musi wydać zgodę na ich zastosowanie. Nie zawsze jest to możliwe. Kolejnym sposobem zapewnienia stateczności obudowy wykopu jest wykonanie przypór gruntowych. Ta technologia została zastosowana na budowie NOHO One przy ulicy Karolkowej.

  • Centralny Port Komunikacyjny

    Tu powstanie port lotniczy.

    Dużo emocji wzbudza projekt budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Przerwane w czasie zmiany rządu prace w zeszłym roku zostały wznowione. Na początku stycznia 2025 roku wojewoda mazowiecki wydał decyzję lokalizacyjną dla inwestycji Centralny Port Komunikacyjny. Obejmuje ona część lotniskową, drogową i kolejową. Decyzja umożliwia spółce CPK składanie wniosków o pozwolenie na budowę.

  • Metro 3 linia

    Badania dla 3 linii metra.

    Jeszcze trwa na Bemowie budowa ostatnich stacji drugiej linii metra, a już opracowane zostały dokumentacje geologiczno – inżynierskie i hydrogeologiczne na projektowanej trzeciej linii. Początkową stację jest już istniejąca Stadion Narodowy. Na tej stacji możemy zobaczyć peron planowanej linii. Znajduje się on przy wschodniej ścianie stacji. Kolejny przystanek Dworzec Wschodni umożliwi wygodny przejazd kolejką pasażerom, którzy przybędą na stację dalekobieżnymi i podmiejskimi pociągami. Pierwszy odcinek zakończy się przy ulicy Generała Tadeusza Bora Komorowskiego. W przyszłości linia zostanie przedłużona na Mokotów. Aby dotrzeć do tej dzielnicy konieczne będzie wybudowanie nowego mostu na Wiśle.

  • Modern Mokotów

    Ruszyła budowa kolejnego etapu inwestycji Modern Mokotów.

    Znikają z terenu przy ulicy Wołoskiej biurowce, które powstały w latach 90 w miejscu zabudowań Służewca Przemysłowego. Geotest w 1998 roku rozpoczął badania na terenie obecnej galerii handlowej Westfield. Trudno sobie wyobrazić jak wyglądał ten teren przed transformacją. Przy ulicy Samochodowej znajdowało się przedsiębiorstwo geodezyjne, w którym przez lata remontowaliśmy pierwszą w firmie wiertnicę zamontowaną na samochodzie UAZ. Po zachodniej stronie ulicy Wołoskiej rosną budynki inwestycji Modern Mokotów.

Podział na strony