-
Budynek Polna Corner przy stacji Metro Politechnika w Warszawie
Gdy w latach sześćdziesiątych ubiegłego stulecia budowano ulicę Waryńskiego łączącą Plac Konstytucji z ulicą Puławską nitką biegnącą niemal równolegle do ulicy Marszałkowskiej, rozebrano dwie kamienice z lat 1930. Jaworzyńska 13 i Jaworzyńska 15. Zlikwidowano także zrujnowane i wypalone oficyny budynków przy ulicy Polnej. Od strony wschodniej odsłonięte zostało podwórze budynku Polna 40. Adres ten jest dobrze znany miłośnikom twórczości Marii Dąbrowskiej.
-
Wzmocnienie podłoża pod fundamentami budynku
Artykuł opisuje rewitalizacje przedwojennej warszawskiej kamienicy, która odzyskała swoją dawną świetność, jak również funkcjonalność wymaganą przez standardy XXI wieku. Budynek został rozbudowany o wielokondygnacyjny garaż podziemny zlokalizowany poniżej istniejących fundamentów.
-
Contamination of made grounds
Artykuł o problematyce miast i warstw powierzchniowych zbudowanych z gruntów sztucznych, który prezentowany był na konferencji w Rejkiaviku w roku 2019.
-
Błędy w rozpoznaniu podłoża gruntowego
Większość budynków wznoszonych w dużych miastach jest wyposażonych w dwa lub więcej poziomów garaży podziemnych. Parametry geotechniczne warstw gruntów spoistych leżących na większej głębokości często są mylnie interpretowane. Dotyczy to szczególnie gruntów mało spoistych zalegających poniżej poziomu zwierciadła wody gruntowej.
-
Technologia posadowienia Varso Tower – najwyższego budynku w UE
W krajobrazie Warszawy wyrósł nowy wieżowiec u zbiegu Al. Jana Pawła II i ulicy Chmielnej. Varso Tower o wysokości 310 m jest najwyższym budynkiem w Unii Europejskiej.
-
Castor Park Bobrowiecka
Przy ulicy Bobrowieckiej w Warszawie, nieopodal centrum handlowego Panorama, zaprojektowano duży kompleks biurowy Castor Park. Budynek o 5 kondygnacjach z dwoma poziomami garaży podziemnych posadowiony został na płycie fundamentowej na głębokości 6.50 m ppt. tj. na rzędnej 0.84 m n.p. ‘’0’’ Wisły. Jak wykazały badania geotechniczne pod warstwą gruntów nasypowych zalegają średnio zagęszczone piaski rzeczne wyższego tarasu zalewowego. W piaskach na głębokości 2.00 m p.p.t. tj. na rzędnej 5.25 m n.p. ‘‘0’’ Wisły występuje woda gruntowa.
-
O budowie stacji II linii metra warszawskiego w skomplikowanych warunkach gruntowych
W artykule omówiono wpływ budowy geologicznej na budowę obiektów podziemnych na przykładzie budowy metra w Warszawie. Scharakteryzowano iły plioceńskie jako jeden z gruntów w podłożu stacji i tuneli szlakowych I i II linii metra. Opisano deformacje glacitektoniczne zaobserwowane podczas drążenia głębokich wykopów fundamentowych oraz wpływ tych deformacji na prace budowlane wybranej stacji II linii metra.
-
O konieczności profesjonalnego wykonywania badań geotechnicznych
Ograniczenia powierzchni działek oraz względy klimatyczne i ekonomiczne powodują, że często w piwnicach budynku jednorodzinnego są budowane baseny. W artykule opisano przykład budowy basenu w piwnicy przedwojennej willi zlokalizowanej na warszawskim Żoliborzu. Willa (posesja nr 7 na rys. 1) o trzech kondygnacjach nadziemnych i jednej podziemnej przylegała ścianą do budynku sąsiada i była posadowiona na szerokich ławach fundamentowych.
-
Wpływ zmian poziomu wód gruntowych na warunki zabudowy w rejonie Warszawy
Ulewne długotrwałe deszcze, które nawiedziły Polskę w maju, a później na początku czerwca 2010 roku spowodowały wezbrania rzek i powódź w wielu regionach kraju. Wisła zalała między innymi sąsiadującą z Kazimierzem Dolnym gminę Wilków (Fot.1). W czerwcu przerwany został wał wiślany pod Sandomierzem. Pod wodą znalazły się Koźmiczów, dzielnica Sandomierza i Wielowieś należąca do Tarnobrzegu. Zalanych zostało ponad 500 domostw.
-
Przygotowanie podłoża pod 500 tonowy dźwig typu Hercules
Dźwig TEREX DEMAG CC 2500/1 jest jednym z największych i najcięższych urządzeń tego typu w Polsce (Ryc.1). Jest to samojezdny żuraw gąsiennicowy, który może zostać wyposażony w przeciwwagę o masie nawet 250 ton. Urządzenie porusza się na olbrzymich gąsienicach o szerokości 1,2 m i długości 11,0 m (Ryc.2). Hercules jest niezastąpiony podczas realizacji wielu inwestycji budowlanych, gdzie konieczne jest podnoszenie elementów o masie rzędu kilkudziesięciu ton. W ostatnim roku Hercules gościł, tylko w Warszawie, na budowie Centrum Nauki Kopernik, Mostu Północnego oraz Stadionu Narodowego.