Płyta stropowa na stacji kolejowej

Płyta stropowa na Dworcu Łódź Fabryczna wykonywana jest wieloetapowo. Etapowanie wymusza ogromna powierzchnia stropów, która wliczając wszystkie obiekty towarzyszące dworcowi zajmować będzie powierzchnię około 7 hektarów. Aktualnie poradzone prace ukazują jednoczesnie wszytskie etapy budowy płyty. Metoda stropowa, która będzie zastosowana podczas realizacji tej inwestycji, polega na uprzednim wykonaniu ścian i stropu, a dopiero w późniejszym etapie płyty dennej.

Dno wykopu wykonywane jest przy użyciu koparek wyposażonych w gładkie łyżki, a w razie stwierdzenia gruntu słabonośnego wykonywana jest lokalna wymiana. Na podłożu gruntowym układana jest warstwa betonu podkładowego, tzw. chudego (np. klasy B10), zazwyczaj jest to 10 cm. Na betonie po ułożeniu foli, maty lub sklejki układane jest zbrojenie. Betonowanie dużych obszarów płyt jest trudną operacją. Bardzo często dla uzyskania najwyższej wytrzymałości, płyty denne betonuje się za jednym razem. Nierzadko taka operacja zajmuje kikadziesiąt godzin.