Konferencja Krynica 2004
- Piotr Witkowski, Tunel Wisłostrady w Warszawie. Technologia elementów masywnych.
- Antoni Forkiewicz, Jacek Ścigało, Problemy geotechniczne wymiarowania głębokich konstrukcji podziemnych posadowionych na iłach poznańskich.
- Jan Gaszyński, Monika Gwóżdż - Lasoń, Modele numeryczne podłoża.
- Małgorzata Jadwiga Glinicka, Porównanie pomiarów gęstości objętościowej gruntu w nasypie drogowym.
- Igor A Ivanov, Space stability slopes of the soil structures assuming the displacement of deformed collapse bodies.
- Tomasz Kozłowski, Numeryczna prognoza procesu zamarzania I rozmarzania gruntu.
- Adam Krasiński, Propozycja obliczania płytkich tuneli w ścianach szczelinowych.
- Tadeusz Majcherczyk, Dorota Ostrowska, Wpływ rodzaju i jakości skał na efekt wodochłonności i cementacji na przykładzie prawego skrzydła zapory w Myczkowcach.
- Maria J Szulewska, Cechowanie lekkiej sondy dynamicznej z "nową" końcówką stożkową.
- Andrzej Tejchman, Kazimierz Gwizdała, Ireneusz Dyka, Nośność i osiadanie pylonu mostu podwieszonego przez Martwą Wisłę w Gdańsku.
- Krzysztof Trojnar, Badanie modelowe współpracy z podłożem fundamentów hybrydowych obciążonych poziomo.
- Katarzyna Zabielska Adamska, Wpływ stabilizacji cementem na wytrzymałość kontaktu popiół lotny - geomembrana HDPE.
Z zainteresowaniem przeczytałem tekst pary autorów Antoni Forkiewicz, Jacek Ścigało. Artykuł poświęcony jest wymiarowaniu konstrukcji podziemnych. W pracy czytamy, że najbardziej powszechny jest sposób określania wartości parametrów geotechnicznych na podstawie tzw. cechy wiodącej. W laboratorium wyznacza się stopień plastyczności gruntów spoistych, a następnie, korzystając z podanych w normie nomogramów, odczytuje się wartości potrzebnych do projektowania parametrów. Wartości poszukiwanych parametrów można także otrzymać bezpośrednio z kosztownych i pracochłonnych badań terenowych i laboratoryjnych. Dotychczasowe doświadczenia wykazują, że obliczenia statyczne przeprowadzone na podstawie parametrów normowych są wiarygodne a budowle wystarczająco bezpieczne. Wyjątek stanowią iły, dla których Øu i cu mogą się znacznie różnić.
Autorzy piszą, że celem ich pracy jest "ukazanie różnic w wynikach obliczeń statycznych i wymiarowaniu konstrukcji na przykładzie wielopoziomowego parkingu podziemnego położonego na terenie Placu Wolności w Poznaniu". Obliczenia wykonano dwukrotnie, raz używając parametrów uzyskanych z normy i drugi raz, stosując parametry wytrzymałościowe otrzymane z bezpośrednich badań.
Projektowany trzykondygnacyjny parking podziemny o długości 145 metrów i szerokości od 28.5 do 45.0 metrów posadowiony na płycie fundamentowej grubości 1.0 metra na głębokości 12.0 metrów w warstwie iłów poznańskich. Iły są twardoplastyczne o stopniu plastyczności IL = 0.05. Nad iłami zalegają dwie warstwy gliny zwałowej.
Do obliczeń przyjęto następujące wartości parametrów wytrzymałościowych:
- Wg. normy - Øu = 12O ; cu = 56 kPa;
- Wg. badań bezpośrednich - Øu = 9O ; cu = 89 kPa;
Numeryczne obliczenia długości zakotwienia ściany szczelinowej przeprowadzone dla obu wariantów wykazują znaczne różnice w projektowanej długości ściany szczelinowej. Poniżej w tabeli zestawiono obliczone długości ściany.
Wyniki obliczeń numerycznych długości zakotwienia ściany szczelinowej
Przekrój | Wg normy | Z badań | Różnica |
1 | 21.2 | 17.2 | 4.0 |
2 | 19.8 | 15.8 | 4.0 |
3 | 17.6 | 13.6 | 4.0 |
4 | 14.4 | 11.4 | 3.0 |
5 | 16.4 | 14.1 | 2.0 |
Jak wykazały obliczenia, wykorzystanie bezpośrednich badań dla określenia cech wytrzymałościowych pozwoliło znacznie zmniejszyć długości projektowanych ścian szczelinowych.
Trudno się nie zgodzić z nie budzącymi wątpliwość wynikami. Trzeba jedna zadać sobie szalenie ważne pytanie: "Na ile pewne są wartości parametrów wytrzymałościowych otrzymane z bezpośrednich badań?". Jak pokazuje praktyka, w złożu iłu mogą lokalnie występować różne osłabienia i nieciągłości. W miejscach tych wartości parametrów są mniejsze a nawet znacznie mniejsze niż w całej bryle. Podczas badań wartości parametrów wytrzymałościowych prób pobranych w płaszczyźnie poślizgu iłów na budowie przy ulicy Ludowej w Warszawie okazało się, że kąt tarcia wewnętrznego jest równy 6 stopni a spójność 8.0 kPa. Ile trzeba więc wykonać badań, aby uzyskać wiarygodne i pewne wyniki. Niewątpliwe jednak warto jest przeprowadzać jak najwięcej badań szczegółowych, ale jak namówić do nich inwestorów?