Kingdom Tower (1007 m)
W mieście Jeddah (Dżudda w polskim tłumaczeniu) w Arabii Saudyjskiej po kilkuletniej fazie projektowej, na początku 2013 roku, przystąpiono do pierwszych prac budowlanych przy nowym, najwższym budynku świata. Rozpoczęto od wykonania pali fundamentowych, których realizację powierzono niemieckiej firmie Bauer. Kontrakt za wykonanie 270 pali o średnicy 1.5 - 1.8 metra do głębokości 110 - 120 metrów ppt. opiewa na kwotę 25 mln euro. Czas realizacji tego zadania to 10 miesięcy.
Pomimo tego, że Kingdom Tower będzie najwyższym budynkiem na świecie jego pale fundamentowe nie będą najdłuższe. Dłuższe pale wykonano podczas budowy mostu Sutong Bridge w Chinach, gdzie wybrane pale do badania próbnego obciążenia sięgały głębokości 130 metrów.
Kingdom Tower będzie pierwszym obiektem na Ziemi, którego wysokość przekroczy 1 km, o ile oczywiście prace budowlane nie zostaną wstrzymane, jak miało to miejsce m.in. w przypadku Nakheel Tower, India Tower, Chicago Spire, Pentominium i wielu innych.
W momencie ukończenia budynek stanie się najwyższym wieżowcem świata, detronizując dubajski Burj Khalifa o ponad 170 metrów. W fazie koncepcyjnej budynek reklamowano jako pierwszy, którego wysokość przekroczy 1 milę, jednakże po wykonaniu badań geologicznych stwierdzono, że fundamenty takiego obiektu mogłyby się okazać bardzo problematyczne w realizacji.
Waga budynku szacowana jest na 900 000 ton. W trakcie badań geologicznych wykonano otwory badawcze o głębokości 200 metrów. Pobrane rdzenie wiertnicze posłużyły do wykonania modelu warunków gruntowych, z uwzględnieniem obciążenia i pali fundamentowych. W podłożu inwestycji zalegają słabe skały wapienne, głównie porowate pochodzenia koralowcowego. Należy pamiętać, że skały słabe to takie które posiadają wytrzymałość na ściskanie powyżej 1 MPa. Zatem słaba skała posiada większą nośność niż najtwardsza glina.
Projektantem posadowienia wieżowca jak i całego kompleksu Kingdom City jest firma Langan, odpowiedzialna ponadto za przeprowadzenie badań podłoża gruntowego, zaprojektowanie pali fundamentowych oraz współpracę z zespołami analizującymi geozagrożenia m.in. ryzyko wystąpienia trzęsień ziemi oraz zarządzającymi wodami opadowymi. Langan zaprojektował również system gromadzenia i ponownego użycie wody opadowej. Za wygląd budynku odpowiedzialna jest pracownia architektoniczna Adrian Smith oraz Gorgon Gill Architecture.
Garaż podziemny zlokalizowany pod budowlą pomieści 4700 samochodów. W budynku zainstalowanych zostanie 59 wind w tym 5 dwupokładowych. Prędkość poruszania się wind to 10 m/s. Na 157 piętrze zlokalizowany zostanie apartament z otwartym tarasem o 30 metrowej średnicy.
Wg harmonogramu prace budowlane potrwają do 2017 roku, jednakże jak wynika z doświadczeń płynących z budowy Burj Khalifa, prace mogą potrwać nawet ponad 7 lat.
Koszt inwestycji to przeszło 1 200 mln $. Wykonawca Saudi Binladin Group wybuduje najwyższy budynek świata w cenie o 300 mln $ niższej, od kosztów poniesionych na realizację obecnego najwyższego budynku na Ziemi - Burj Khalifa. Należy mieć na uwadze, że Arabia Saudyjska jest najtańszym dla budownictwa krajem na bliskim wschodzie i dobrze o tym wie inwestor czyli Kingdom Holding Company, który zapewnia finansowanie przedsięwzięciu.
Wszystkie fotografie pochodzą ze strony www.skyscrapercity.com