Neowo
Jeszcze niedawno wzdłuż zachodniej strony ulicy Lazurowej królowało rolnictwo. Na południe od ulicy Batalionów Chłopskich po Szeligowską rozciągały się pola uprawne. Sytuację zmieniła budowa drugiej linii metra i jej trasa sięgająca do Chrzanowa. Tak nazywa się właśnie znajdująca się w budowie stacja przy ulicy Szeligowskiej. W jej otoczeniu domy zaczęły rosnąć jak przysłowiowe grzyby po deszczu. Powstaje osiedle po osiedlu a inwestycje lokują znane z warszawskiego rynku firmy developerskie. Znaczną część inwestycji w tej części miasta zrealizował i realizuje Dom Development.
Tym razem odwiedziliśmy osiedle Neowo, którego inwestorem jest Yareal. Firma ulokowała swoją inwestycję po północnej stronie nowego odcinka ulicy Człuchowskiej, budowanego przez developerów. Zaprojektowano cztery budynki. Pierwszy jest już gotowy. Aktualnie trwa budowa kolejnych dwóch, a w krótce rozpocznie się realizacja ostatniego.
To kolejna inwestycja, która jest wznoszona w oparciu o nasze rozpoznanie warunków geologicznych.
Na działce osiedla Neowo pod humusem oraz lokalnie występującymi gruntami nasypowymi występują twardoplastyczne pyły, pyły piaszczyste, gliny i piaski gliniaste o uogólnionym stopniu plastyczności IL=0.20. Ich spąg zalega na głębokości od 0.80 do 3.60 m p.p.t. Poniżej zalegają piaski drobne, lokalnie średnie i grube oraz pospółki o uogólnionym stopniu zagęszczenia ID = 0.70.
Woda gruntowa została pomierzona na głębokościach 5.15 ÷ 5.75 m p.p.t. tj. na rzędnej 105.10 m n.p.m.
Zaplanowano posadowienie na płytach fundamentowych na głębokości od 5 do 6 metrów ppt. Wykop zabezpieczony jest ścianką berlińską, która schodzi 4.70 metra poniżej poziomu dna wykopu. Ze względu na znaczną rozpiętość wykopu stateczność ścianki zapewniają rozpory wsparte o wykonane zamki w płycie fundamentowej. Zachodnie strona wykopu nie jest zabezpieczona ścianą oporową. Generalnie można stwierdzić, że w tej części miasta panują sprzyjające warunki gruntowe dla budownictwa, choć nie bez problemów budowana jest stacja metra Chrzanów. Wynika to z faktu, że posadowienie stacji i tunelu znajduje się znacznie głębiej niż poziom wody gruntowej.
Po awarii, która miała miejsce na budowie w października 2024 zamknięty został ruch na ulicy Szeligowskiej. Aktualnie można przejechać nad tunelem metra, ale ruch odbywa się wahadłowo. Przejazd otworzono w drugiej połowie grudnia ubiegłego roku.