Metro w Rzymie
Na początku maja pisaliśmy o projekcie budowy trzeciej linii metra w Warszawie. Przeprowadzone zostały badania geotechniczne i aktualnie prowadzone są prace projektowe. Planuje się rozpoczęcie budowy w 2028 roku.
Odwiedziliśmy Rzym, gdzie już trwa budowa trzeciej linii metra. Linii C.
Pomysł podziemnej kolej powstał w Rzymie w latach trzydziestych ubiegłego wieku, ale prace rozpoczęte w 1938 roku zostały przerwane ze względu na zaangażowanie się Włoch w 1940 roku w drugą wojnę światowa. Zbudowany w tamtym czasie tunel posłużył jako schron podczas bombardowania miasta. Po wojnie pierwszy odcinek linii B (Termini – Laurentina) zbudowano w 1955 roku. Przedłużenie do stacji Rebibbia otwarto w 1990 roku. Dziesięć lat wcześniej otwarto linię A pomiędzy stacjami Anagnina a Ottaviano. W 2000 roku linię przedłużono do Battisini.
Aktualnie linia A ma długość 18.4 km i obsługuje 27 stacji. Na linii B o długości 23.5 km. znajduje się 26 stacji a linia C o długości 18.1 km posiada 22 stacje. Docelowo linia C będzie miała długość 26 km z czego 17 pod ziemią.
Linia A w całości poprowadzona jest pod ziemią (z wyjątkiem przejazdu przez most Pietro Nenni nad rzeką Tyber). Pociągi linii B i C poza centrum przemieszczają się na powierzchni.
Tunele linii A wykonano z użyciem tarcz TBM na głębokości od 11 do 30 metrów, Tarcze drążyły tunele o średnicy 5.5 metra
Linie A i B krzyżują się przy stacji kolejowej Roma Termini.
W budowie znajdują się trzy stacje linii C, Porta Metronia, Colosseo – Fori Imperiali oraz Venezia.
Podczas prowadzonych robotach ziemnych na stacji Porta Metroni dokonano jedno z najważniejszych odkryć archeologicznych zarejestrowanych w Rzymie w ostatnich latach. Badania archeologiczne objęły obszar około 1750 metrów kwadratowych. Wykopaliska ujawniły rzymskie koszary pochodzące z II wieku n.e., składające się z ponad trzydziestu pomieszczeń ozdobionych freskami ściennymi i mozaikowymi podłogami. W zachodniej części stacji odkryto duży kompleks mieszkalny, prawdopodobnie o charakterze wojskowym, składający się z dwóch poziomów (nazywanych „koszarami” i „domem dowódcy”), podczas gdy we wschodniej połowie znajdował się duży ogród rozmieszczony na tarasach nachylonych w kierunku rowu Aqua Crabra. Koszary, pochodzące z czasów cesarza Hadriana, zostały opuszczone, zburzone i częściowo zakopane podczas budowy murów Aurelian.
Badania na stacji Porta Metronia pozwoliły na eksplorację prawie 50 000 metrów sześciennych archeologicznej stratygrafii na obszarze 3300 metrów kwadratowych, sięgając średnio 15 metrów poniżej obecnego poziomu terenu.
Dokonane odkrycia i prace archeologiczne przedłużają termin oddania planowanych stacji.
Tunele wykonywane są tarczami TBM natomiast stacje przy zastosowaniu ścian szczelinowych.
Ściany szczelinowe tworzące konstrukcję stacji, zbudowane mają grubość 120 cm i maksymalną długość 55 metrów. W trakcie budowy wykonano pale o średnicy 120 cm i długości 21 metrów. Konstrukcja stacji została wykopana metodą top-down, z wyjątkiem pierwszych dwóch kondygnacji podziemnych.