Metro 3 linia
Historia Geotestu w pewnym sensie jest związana z budową warszawskiego metra. Jeszcze przed założeniem firmy działaliśmy w geotechnicznym oddziale Generalnej Dyrekcji Metra, gdy powstawał pierwszy odcinek pierwszej linii kolejki od stacji Kabaty do stacji Politechniki. Już w ramach prac prowadzonych przez Geotest uczestniczyliśmy w budowie odcinka bielańskiego. Centralny odcinek drugiej linii i pozostałe stacje i tunele były budowane przy naszym geotechnicznym nadzorze.
W 2023 roku w konsorcjum wspólne z Geoteko i Geoprojektem Szczecin przygotowaliśmy dokumentacje geologiczno – inżynierskie i hydrogeologiczne dla trzeciej linii metra, która będzie budowana na Pradze. Jej pierwszy odcinek o długości 8.1 km. Rozpocznie się od istniejącej już stacji Stadion Narodowy a skończy na ulicy Gen. Tadeusza Bora Komorowskiego. Na trasie wybudowane zostaną stacje: Kijowska, Podskarbińska/Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka Jeziorańskiego. Stacje zagłębione zostaną na 14 – 22 metry.
Praska strona miasta to tarasy wiślane zbudowane z piasków o różnej granulacji. Piaski przykrywają trzeciorzędowe utwory pliocenu, iły, gliny pylaste zwięzłe, ale też piaski drobne i pylaste. Woda gruntowa znajduje się na głębokości kilku metrów. Oznacza to, że zarówno tunele jak i stacje będą budowane poniżej zwierciadła wód gruntowych.
Zgodnie z założeniami projektowymi tunele szlakowe wykonywane będą tarczami TBM, a stacje w wykopach otwartych obudowanych ścianami szczelinowymi. Niezwykle istotnym zadaniem ścian szczelinowych jest odcięcie dopływu wody gruntowej do wykopu, czyli zagłębienie każdego odcinka /sekcji/ w warstwy plioceńskich iłów. Sytuację znacznie utrudnia pofałdowanie stropu iłów. Przeprowadzone badania wykazały, że grunty pliocenu znajdują się na zmiennej głębokości od kilkunastu do przeszło dwudziestu metrów.
Geotest przeprowadził badania terenowe i laboratoryjne dla odcinka trzeciej linii od stacji Mińska do stacji Wiatraczna oraz dla stacji techniczno – postojowej Kozia Górka wraz z torami dojazdowymi. W ramach przeprowadzonych prac wykonaliśmy 106 otworów badawczych o łącznej długości 3070 metrów, 105 sondowań o łącznej długości 2347 metrów. Otwory badawcze wiercone były do głębokości 40 – 50 metrów, a sondowania do 25 – 31 metrów.
Na podstawie przeprowadzonych badań opracowaliśmy cztery dokumentacje geologiczno – inżynierskie i cztery hydrogeologiczne.
Czekamy na rozpoczęcie budowy, które ma nastąpić w 2028 roku.