Żelbetowe pale prefabrykowane

W wielu przypadkach posadowienia pośredniego szczególnie przydatne jest wykorzystanie prefabrykowanych, żelbetonowych pali wbijanych. W technologii tej wyspecjalizowała się firma Aarsaleff.

Pale o przekroju 20×20 do 40×40 wykonywane są z betonu B50. Stosowane są pale o długości od 6.0 do kilkudziesięciu metrów. W 2007 roku na budowie estakady obwodnicy Międzyzdrojów wykonano pal o długości 43 metrów.

Pale przefabrykowane można stosować do posadowienia obiektów mostowych, centrów handlowych i rozrywkowych, masztów telefonii komórkowej i słupów energetycznych, kominów, ekranów akustycznych, hal magazynowych, nadbrzeży portowych, obiektów mieszkalnych, biurowych itp. Pale prefabrykowane umożliwiają kontynuowanie robót bezpośrednio po wbiciu pali. Nie trzeba odczekiwać na uzyskanie odpowiedniej wytrzymałości betonu. Pale można łączyć, co pozwala na zwiększanie ich długości. Można także projektować pale pochylone (do ok. 45°). Płaskie głowice pali ułatwiają precyzyjne wprowadzenie pali w grunt. Podczas wykonywania pali nie ma konieczności usuwania gruntu, a woda gruntowa nie stanowi przeszkody. Udarowe pogrążanie pali w wielu przypadkach poprawia zagęszczenie gruntu, czyli poprawia warunki posadowienia. Po wykonaniu pierwszych palowań sprawdza się ich nośność, co umożliwia weryfikację założeń projektowych. Stosuje się także oceny wpędów pali.

Prefabrykowane pale na placu budowy
Prefabrykowane pale na placu budowy
Kolejny pal będzie stanowił podparcie dla podpory wiaduktu
Kolejny pal będzie stanowił podparcie dla podpory wiaduktu
Stopniowo pal jest wbijany w podłoże
Stopniowo pal jest wbijany w podłoże
Wbrew znanemu powiedzeniu "nie ma dymu bez ognia" dymi się chociaż ognia brak
Wbrew znanemu powiedzeniu "nie ma dymu bez ognia" dymi się chociaż ognia nie ma

Po raz pierwszy pale prefabrykowane zostały zastosowane na budowie hipermarketu E'Leclerc we Wrocławiu. W Warszawie oglądaliśmy pale wykonywane w tej technologii na budowie Trasy Siekierkowskiej. Pale zastosowane zostały do posadowienia wiaduktów na odcinku trasy równoległym do ulicy Ostrobramskiej. W podłożu występowały grunty organiczne – torfy przy jednoczesnym wysokim poziomie wody gruntowej.

Obecnie firma Aarsaleff wykonuje pale na budowie stadionu narodwego. Stosowane są pale o przekroju 40×40 i długości od 6.0 do 27.0 metrów. Zaprojektowane zostały pale pionowe i ukośne. Łączna długość pali przekroczy 100 000 mb! Pale o podanym przekroju obciążone osiowo przenoszą obciążenie 1600 kN. Mniejsze pale 25×25cm mogą być obciążone do 625 kN; a pale 30×30 do 900 kN. Oczywiście nośność pali jest zależna od rodzaju gruntu zalegającego w podłożu.

Poniższe zdjęcia udostępnione zostały za uprzejmością firmy Aarsleff (www.aarsleff.com.pl)