Tramwaj na Dworzec Zachodni.
Tramwaj na Zachodni.
Niedawno w wiadomościach pisaliśmy o otwarciu linii tramwajowej na Wilanów. Nową trasą połączono ulicę Puławska z miasteczkiem Wilanów. Ten odcinek jest częścią większego projektu, który zakłada budowę linii tramwajowej od Wilanowa do dworca kolejowego Warszawa Zachodnia i dalej do ulicy Kasprzaka. Nowa linia będzie biegła ulicą Racławicką i dalej wzdłuż ulicy Rostafińskich, Banacha i Bitwy Warszawskiej 1920 roku dotrze na dworzec. Aktualnie rozpoczęto prace przy budowie odcinka o długości 1.6 km od Alej Jerozolimskich do Grójeckiej.
Geotest uczestniczył w projekcie i przygotował kompletną dokumentację geotechniczną. Od dworca kolejowego tramwaj będzie przemieszczał się w tunelu o długości ok. 500 metrów. Początek tunelu i podziemny przystanek zaprojektowano przy wejściu na dworzec. Perony tramwajowe będą znajdowały się blisko peronów kolejki WKD.
W lipcu 2024 r. prowadziliśmy badania dla tramwajowego tunelu, który od Dworca Zachodniego pod jezdniami Alei Jerozolimskich i parkiem Pięciu Sióstr dotrze do ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r. Wyjazd z tunelu znajdzie się na wysokości hotelu Ibis, a pierwszy przystanek naziemny przy ulicy Szczęśliwickiej.
W ramach prac geotechnicznych wykonaliśmy trzy węzły badawcze. We wszystkich węzłach prowadzone były wiercenia techniką rurowania wraz z poborem prób NNS oraz sondowania presjometryczne, ponadto w jednym z węzłów wykonano sondowania CPTu. Sondowanie CPTu sięgnęło do 26 metrów, wiercenia do 18 – 26 metrów, a badania presjometrem Menarda do 23 metrów. Ponadto przeprowadzono badania trójosiowe TXCiD /z konsolidacją i odpływem/ i TXUU /bez konsolidacji i bez odpływu/.
Tramwajowy tunel będzie przebiegał przez teren rynny żoliborsko – szczęśliwickiej. Gytie i namuły zalegające w rynnie sięgają od głębokości 3.10 – 8.10 m ppt. do 14.50 – 23.50 m ppt. Poniżej znajdują się zastoiskowe gliny pylaste i pyły a także gliny piaszczyste i piaski gliniaste. Od 23.80 – 26.20 występują zagęszczone piaski drobne i pylaste.
Woda gruntowa została pomierzona na głębokości około 4.0 m ppt. tj. na rzędnej 105.20 m n.p.m. W celu monitorowania poziomu wody wykonaliśmy trzy piezometry długości 16 metrów.
Przeprowadzone badania wykazały, że gytie charakteryzują się efektywnym kątem tarcia wewnętrznego od 24 do 33 stopni i efektywną kohezją od 17 do 30 kPa. Według badań presjometrycznych moduł Menarda zmienia się od 8 do 17 MPa. Szczegółowe badania geotechniczne umożliwiły optymalizację projektu w trudnych warunkach gruntowych.
W terenie rozpoczęto już prace. Przy Dworcu Zachodnim wykonywane są ściany szczelinowe. Zamknięto jedną z jezdni Alei Jerozolimskich. Prace prowadzone będą metodą podstropową. Po wykonaniu ścian i położeniu pyty stropowej przywrócony zostanie ruch kołowy a prace prowadzone będą pod ziemią. Ograniczono także ruch w ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 roku. Kierowcy i mieszkańcy narażeni są na niedogodności co najmniej do połowy 2026 roku na kiedy zaplanowano zakończenie budowy. Trasa wzdłuż ulicy Banacha i Ostafińskich ma być gotowa w 2030 roku.