Południowa Obwodnica Warszawy

W sierpniu 2009 roku podpisana została umowa na budowę fragmentu Południowej Obwodnicy Warszawy na odcinku od węzła „Puławska” do węzła „Lotnisko” wraz z łącznikiem trasy NS od węzła „Lotnisko” do węzła „Marymoncka”.

Pierwszy wymieniony odcinek o odległości 4,2 km drogi S2 to fragment południowej obwodnicy która połączy już mocno zaangażowany w budowę węzeł „Konotopa” z węzłem „Lubelska” usytuowanym w rejonie Góraszek koło Wiązowny. Do węzeła „Konotopa” dojedziemy w niedalekiej przyszłości autostradą A2 z Poznania. We wrześniu podpisana została umowa na budowę brakującego fragmentu autostrady od Stykowa do Konotopy. Brakujący odcinek autostrady długości 91 km zastał podzielony na pięć odcinków. Każdy z odcinków budowy będzie realizowany przez innego wykonawcę. Odcinek A o długości 29,2 wybuduje konsorcjum, którego liderem jest China Overseas Engineering Group. Odcinek B - 17 km – Mostostal Warszawa S.A., Odcinek C – 20 km – China Overseas Engineering Group, D – 17,6 – Strabag i odcinek E – 7,1 km – Budimex Dromex. Autostrada powinna być gotowa w maju 2012 roku!

Na odcinku Południowej Obwodnicy trwają już prace budowlane. Głównym wykonawcą jest Teerag Asdag Polska. Węzeł „Lotnisko” ze względu na bliskie sąsiedztwo pasa startowego samolotów zagłębiony będzie w wykopie obudowanym ścianami szczelinowymi. Zadaniem ścian szczelinowych jest utrzymywanie stateczności skarp wykopów, a także odcięcie dopływu wody do wykopu. Woda gruntowa pierwszego poziomu występuje na głębokości 3.60 – 6.20 metra ppt. Drugi poziom nawiercony pod glinami stabilizuje się na głębokości 6.80 – 8.40 m ppt. tj. na rzędnej 21.00 m np. „0” Wisły. Warstwa wodonośna zbudowana z bardzo zagęszczonych piasków średnich i drobnych sięga do głębokości 16.80 – 21.50 metra ppt. i przykrywa grunty trzeciorzędu. Ściany szczelinowe muszą odciąć oba poziomy wód gruntowych. Ściany wykonane zostaną przez firmę Soletanche na odcinku przeszło 200 metrów.