Dworzec Warszawa Zachodnia

Niedawno pisaliśmy o budowie nowej linii tramwajowej, która w pierwszym etapie połączy Dworzec Zachodni z ulicą Grójecką. Trasa rozpoczyna się w tunelu pod dworcem kolejowym i przebiega pod Alejami Jerozolimskimi. Tramwaje wyjadą z tunelu na ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 roku. Trwają intensywne prace.

Od kilku lat trwa przebudowa stacji Warszawa Zachodnia. Przez cały czas dworzec funkcjonuje i obsługuje podróżnych. Nowy dworzec będzie największym węzłem komunikacyjnym w Warszawie.

W czerwcu 2024 roku zostały udostępnione wszystkie perony. Powróciła zawieszona na kilka miesięcy komunikacja Warszawskiej Kolei Dojazdowej WKD.

Wygląd dworca zmienił się radykalnie. Wybudowano nowe perony, które zostały przykryte dachem i połączone kładką biegnącą przez szerokość całego dworca. Kładką można się dostać nie tylko na wszystkie perony ale także dotrzeć do ulicy Tunelowej. Z kładki na perony prowadzą schody, ale także dostać się można windami.

Inwestorem przedsięwzięcia jest PKP Polskie Linie Kolejowa S.A. Na stronie inwestora można przeczytać:

„Parametry: 27 000 m2 pow. użytkowej przejścia podziemnego wraz z halą dworca i budynku wielofunkcyjnego, 35 500 m2 pow. zadaszenia peronowego, 450 m długości kładki

Opis Nowa Warszawa zachodnia to największa pod względem ruchu pasażerskiego stacja w Polsce. Stacja Warszawa Zachodnia to zespół obiektów kubaturowych i infrastrukturalnych, które ze sobą współgrają formą i funkcjonalnie. Stanowi wielopoziomowy zintegrowany węzeł komunikacyjny, z w pełni zadaszonym układem peronowym oraz nowoczesnym budynkiem biurowo - technologicznym pełniącym rolę zaplecza obsługującego warszawską linię średnicową”.

Dworzec Zachodni dysponuje teraz ogromnym, szerokim przejściem podziemnym. Przejście umożliwia dostęp do wszystkich 9 peronów, zarówno od strony Woli jak i Ochoty. Pasażerowie mogą pod dachem poruszać się nawet do odległego peronu numer 9. Cała infrastruktura została wyposażona w windy oraz schody ruchome. W przejściu działać będą kasy biletowe, poczekalnie i lokale usługowe.

Budowę prowadzi Budimex a prace geotechniczne wykonał Soletanche. Geotest brał udział w badaniach geotechnicznych prowadzonych w niezwykle trudnych warunkach przy działającym ruchu pociągów.

Projektant nowego dworca powstał w pracowni DWAA Architekci. Głównym projektantem jest architekt Marcin Wolszczak.

Jak informuje wykonawca oprócz prac przy hali dworca posadzonych zostało około 100 drzew i ponad 3,5 tys. krzewów, a na powierzchni 460 m kw. urządzono trawniki.

Firma Soletanche wykonała pale CFA 400 długości 25 – 26.5 m na potrzeby budowy kładki i posadowienia płyty fundamentowej, Barety o wymiarach 80 x 280 i długości 30 m oraz pale o średnicy 800 i długości 20 – 25 m dla zadaszenia peronów, przesłony poziome i pionowe, kolumny jet grouting o średnicy 600 i długości 21 m.

Geotest przeprowadził badania do głębokości 30 m. Przez teren stacji przebiega rynna żoliborsko – szczęśliwicka. Jak wykazały badania w podłożu poniżej gruntów nasypowych występujących do głębokości 3.60 – 6.00 m p.p.t. zalegają plastyczne i twardoplastyczne pyły o stopniach plastyczności IL=0.30 i IL=0.20, a także wypełniające rynnę namuły, torfy i gytie (IL=0.25) oraz gliny pylaste (IL=0.10 i IL=0.25), przewarstwione średnio zagęszczonymi i zagęszczonymi (piaskami o różnej granulacji. Grunty organiczne sięgają do głębokości 25 m.

W otworach badawczych pobrane zostały próby NNS do badań wytrzymałościowo – odkształceniowych. Przeprowadzono badania:

- TX CID - badanie z izotropową konsolidacją w warunkach z odpływem wody z próbki gruntu,

- TX UU - badanie bez konsolidacji w warunkach bez odpływu wody z próbki gruntu.