Bulwary Praskie

Bulwary Praskie

Bulwary Praskie

Już prawie niewidoczne są ślady samochodowego toru testowego FSO na Żeraniu. Położony pomiędzy ulicą Jagiellońską a wałem wiślanym spełniał dwie zasadnicze funkcje. Wyprodukowane auta odbywały na torze jazdy próbne. Przejazd z fabryki na tor odbywał się tunelem biegnącym pod ulicą Jagiellońską. Ponadto na torze testowano prototypy aut zaprojektowanych i stworzonych w fabryce. Tor posłużył także do prób bicia rekordów. Takim testom poddany został skuter OSA i samochód syrena.

Teren, na którym znajdował się tor i przyległe działki o łącznej powierzchni 27 hektarów w 2011 roku kupiła spółka deweloperska Mennicy Polskiej.

Firma zleciła projekt osiedla mieszkaniowego Bulwary Praskie architektom z biura BBGK. Geotest, który od lat współpracuje z tą pracownią zajmował się także innymi projektami realizowanymi przez Mennicę został wybrany do wykonania prac geotechnicznych i sozologicznych. Dla tego dewelopera przygotowaliśmy m.in. dokumentację dla budynku Mennica Legacy Tower.

Ponieważ teren był zróżnicowany wysokościowo zaproponowaliśmy projektantom nalot fotogrametryczny. Po jego wykonaniu otrzymaliśmy precyzyjny trójwymiarowy obraz działki, który był bardzo przydatny do obliczenia robót ziemnych a także przy projektowaniu fundamentowania i w opracowaniu wyników badań sozologicznych.

Jak wykazały badania geotechniczne pod powierzchnią terenu do głębokości 2.60 m ppt. zalegały grunty nasypowe lokalnie przykrywające zastoiskowe pyły, gliny, gliny pylaste, piaski gliniaste, twardoplastyczne IL = 0.20 i plastyczne IL= 0.30. Grunty te występowały do rzędnej 78.50 m n.p.m. Poniżej na całym terenie zalegają piaski drobne, średnie i grube, średnio zagęszczone o stopniu zagęszczenia ID=0.50 w partiach położonych powyżej poziomu wody gruntowej, oraz ID=0.40 pod wodą i ID=0.60 na większych głębokościach. W części spągowej piasków występują pospółki i żwiry. Lokalnie w piaskach zlokalizowano soczewki namułów. Podłożem osadów czwartorzędowych są osady pliocenu, które wykształcone są w postaci iłów, iłów pylastych, pyłów, glin pylastych zwięzłych o stopniach plastyczności IL=0.00 oraz IL=0.10.

W styczniu 2019 r. woda gruntowa I poziomu wodonośnego występowała na rzędnych 78.15 ÷ 78.95 m n.p.m. Podczas przechodzenia fali powodziowej woda gruntowa woda dochodzi do rzędnej 82.15 m n.p.m. W styczniu 2019 roku woda gruntowa została pomierzona na rzędnej 78.90 m n.p.m.

Zaprojektowano posadowienie budynków na płytach fundamentowych o grubości 50-60 cm poza obrysem części nadziemnych, pod budynkami 60-90 cm z lokalnymi pogrubieniami pod słupami do 150 cm w obrysie budynków.

Fundamenty, ściany fundamentowe oraz strop nad garażem poza obrysem z betonu C25/37 TBW są wykonywane w technologii „białej wanny”,

Budynki o wysokości od 4 do 14 kondygnacji z jedną kondygnacją podziemną są posadowione na rzędnych 81.53 i 81.63 m n.p.m.

Powierzchnia terenu w części zachodniej działki przed rozpoczęciem budowy znajdowała się na rzędnej 80.85 m n.p.m. Konieczne więc było nadsypanie terenu po wcześniejszym usunięciu lub wzmocnieniu gruntów nasypowych.

Znaczna część budynków w części południowej jest już wykonana. Z wyżej położonych pięter rozciąga się wspaniały widok na Wisłę. Szkoda, że teren od rzeki odgradza rów i biegnący nim rurociąg. Może w przyszłości będzie umożliwiony łatwy dostęp do tego obszaru zaliczonego do Natura 2000.