Druga linia metra

W środę 28 października Ratusz podpisał umowę na budowę drugiej linii metra. Wybudowanie centralnego odcinka od ronda Daszyńskiego do Dworca Wileńskiego (7 stacji) planowane jest do końca 2013 roku, a więc w ciągu 4 lat. Budowę wykona włosko-turecko-polskie konsorcjum Astaldi, Gülermak i Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego. W ciągu dziesięciu miesięcy ma powstać dokładny projekt budowlany centralnego odcinka drugiej linii.

Firma Astaldi chce do tego wynająć podwykonawcę - jedną z polskich firm projektowych. Włosi chcą sprowadzić trzy zmechanizowane tarcze do drążenia tuneli. Inżynierowie myśleli, żeby wystartować z Powiśla, bo potrzeba dużo miejsca na szyb startowy - tarcza ma aż 85 m długości. Najprawdopodobniej jednak dwie z nich wystartują równocześnie z Dworca Wileńskiego, a trzecia wyruszy z Woli. Astaldi zapowiada, że równocześnie zacznie się budowa wszystkich siedmiu stacji. Niestety, techniką odkrywkową. Oznacza to, że wiele ruchliwych odcinków ulic i skrzyżowań na wiele miesięcy zostanie wyłączonych z ruchu. W umowie zapisano jednak, że przed Euro 2012 musi być przywrócony ruch u zbiegu Targowej i al. "Solidarności". Na sześciokilometrowym odcinku powstaną stacje: Dworzec Wileński, Stadion, Powiśle, Nowy Świat, Świętokrzyska, Rondo ONZ i Rondo Daszyńskiego. Na razie nie wiadomo, kiedy będą budowane peryferyjne odcinki drugiej linii metra w stronę Bemowa i na Bródno, zależy to przede wszystkim od dotacji unijnych.

Źródło: gazeta.pl